In gesprek met kritische vrienden

In gesprek met Kritische vrienden vanuit Drenthe College
‘Hoe kunnen we ondernemers in de binnenstad verleiden tot online ondernemerschap?’. Deze vraag werd vanuit binnenstadorganisatie Vaart in Assen neergelegd bij studenten Marketing en Communicatie van Drenthe College. Met behulp van de Kritische Vrienden methodiek en van Healthhub Roden gingen de studenten aan de slag. 

 

‘Kritische vrienden’ is een methode voor innoverend ondernemerschapsonderwijs, ontwikkeld door het lectoraat Ondernemen in Verandering, een samenwerking tussen de Hanzehogeschool en het Alfa-college. De ‘kritische vriend’ is een vertrouwd persoon die naast de student, docent, of ondernemer ook meedoet aan het gesprek. Hij stelt kritische vragen, geeft feedback en daagt uit om zaken vanuit een andere hoek te bekijken. De studenten van Drenthe College stonden er dus niet alleen voor. Na een intensieve training gingen ze op basis van gelijkwaardigheid met hbo- en wo-studenten vanuit Healthhub Roden, in gesprek met de binnenstadorganisatie. 

 

Vaart in Assen heeft als doel de binnenstad te versterken. Hoe kan online ondernemen hieraan bijdragen? De studenten hadden tijdens de bijeenkomst diverse bruikbare tips voor de ondernemers. Zo is het voor de student niet meer dan logisch dat de ondernemer online te vinden is. Dit hoeft niet eens per se een eigen site te zijn, maar kan onderdeel van een grotere site zijn. ‘Geen website? Dan kom ik ook niet winkelen’ aldus één van de studenten.

 

Een mooie aanvulling op het belang van online vindbaar zijn, was de toevoeging die studenten konden geven over de manier waarop zij winkelen beleven. De gemiddelde student ziet het als een ontmoetingsplek voor vrienden. Het is een uitje, die ze combineren met een hapje en een drankje; een totaal ervaring in een gastvrije omgeving. Door het totaalpakket van deze sociale beleving (retail en horeca) aantrekkelijker te maken, kan Assen een belangrijke stap maken in de concurrentiepositie met Groningen. 

 

Al met al een vruchtbare bijeenkomst voor alle partijen die zeker een vervolg zal krijgen. ‘We zoeken steeds meer de samenwerking in de regio en met dit soort betekenisvolle opdrachten, zien we de betrokkenheid en het enthousiasme bij onze studenten groeien’ aldus Sonja Dijkstra, opleidingsmanager bij Drenthe College.

 

 

Aryan van de Maat, accountmanager Taskforce Corona
Vorige

Aryan van de Maat, accountmanager Taskforce Corona

Laat een reactie achter
Aryan van de Maat is per 1 juni interim accountman...
Lees Verder
KVK Coronaloket
Volgende

KVK Coronaloket

Laat een reactie achter
Als ondernemer kun je veel vragen hebben over de i...
Lees Verder